Ta strona może zapisywać pliki cookies na Twoim urządzeniu o ile pozwalają na to ustawienia Twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej o polityce cookies w paxo.pl.

Jaka brama

Firm produkujących bramy garażowe jest na rynku wiele. Niektóre oferują tylko jeden typ bramy, inne mają w ofercie wszystkie dostępne na rynku.

Brama garażowa powinna nie tylko zabezpieczać samochód, ale być wygodna w użyciu. Dawniej wybór bramy garażowej był prosty, bo jedyny: ciężkie dwuskrzydłowe bramy drewniane, zwane też wrotami garażowymi, otwierane ręcznie. Na otwarcie takiej bramy potrzeba było dużo wolnego miejsca. Współczesne bramy otwiera się łatwo i bez wysiłku. Wśród nich są takie, które zwijają się pod sufitem garażu, więc nie wymagają w ogóle miejsca przed garażem. A kiedy zamontuje się w nich napęd elektryczny, można je otwierać, nie wysiadając z samochodu.

Producenci proponują kilka rodzajów bram garażowych, które różnią się budową oraz sposobem otwierania:

  • Uchylne (zwane też płytowymi)

    Płaszczyznę tego rodzaju bramy tworzy jedno skrzydło, które dzięki systemowi sprężyn po obu jej stronach, a także prowadnic, oraz mechanizmowi dźwigniowemu z tulejami z tworzywa sztucznego, po odchyleniu wędruje szynami na rolkach ku górze i umieszcza się pod stropem garażu. Rolki mogą być wykończone trudno ścieralnym tworzywem sztucznym, co zapewnia lekką i cichą pracę całego mechanizmu. Na końcu prowadnic znajduje się rodzaj zderzaka, również z tworzywa, tłumiącego hałas w końcowej fazie otwarcia. Odpowiednie wyważenie bramy oraz dobór sprężyn sprawiają, że jej obsługa jest bardzo łatwa - wystarczy lekki ruch, aby brama otworzyła się lub zamknęła sama. Minimalny odstęp między zwojami sprężyn wyklucza przytrzaśnięcie palców. Rama skrzydła bramy oraz prowadnice wykonane są najczęściej z ocynkowanych kształtowników stalowych. Rama wyposażona jest ponadto w kątownik progowy (na życzenie - ze stali nierdzewnej) chroniący garaż przed zacinającym deszczem, kurzem czy liśćmi, ale w razie potrzeby, jeśli np. posadzka garażowa ma próg, można go łatwo zdemontować.

    Wszystkie profile wypełnione są najczęściej pianką poliuretanową, która eliminuje skraplanie się pary wodnej w ich wnętrzu, chroni przed tworzeniem się ognisk korozji, a ponadto zwiększa stabilność całej konstrukcji i wpływa na wyciszenie pracy bramy.

    Poszycie skrzydła stanowi blacha stalowa, obustronnie ocynkowana ogniowo, odtłuszczona, gruntowana antykorozyjnym podkładem i malowana lakierem poliestrowym w dowolnym praktycznie kolorze. Bogaty jest także wybór wypełnień profilowanych wypełnień. Blacha może być profilowana: pionowo, poziomo, w jodełkę lub z motywem rombu. Efektowne są bramy z wypełnieniem w różne wzory kasetonów. Do garaży przy nowoczesnych domach, o prostej bryle, można wybrać surowe wypełnienie panelowe. Producenci oferują również wypełnienia drewniane. Producenci oferują również bramy z samą ramą, a klient sam wypełnia ją poszyciem według własnego projektu. Rodzaj drewnianej boazerii układa się pionowo, poziomo, ukośnie w jodełkę lub tworzy wzór mozaiki. Brama uchylna zamyka się za pomocą wygodnego uchwytu na jeden zamek przy posadzce, jednak lepszym zabezpieczeniem są dodatkowe dwa rygle boczne.

  • Segmentowe (sekcyjne) górne i boczne

    Składają się z kilku poziomych segmentów połączonych ze sobą przegubowo. Nie zabierają miejsca ani przed garażem, ani wewnątrz niego. Podczas otwierania poszczególne segmenty wjeżdżają stopniowo do góry na profilach sufitowych, stalowych prowadnicach. System wyposażony jest po obu stronach w podwójne systemy skrętno-wałowe, zabezpieczone przed pęknięciem. Boczne elementy są całkowicie zamknięte, co uniemożliwia przytrzaśnięcie dłoni. Nowoczesne konstrukcje mają także zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem dłoni między segmentami, również specjalne hamulce zapobiegające gwałtownemu opadnięciu bramy. Dzięki rolkom wykonanym z odpornego na ścieranie tworzywa sztucznego i ich stabilnym, zawiasowym wspornikiem brama pracuje wyjątkowo cicho. Zamykana jest na samoczynnie zaskakującą zapadkę, obejmującą masywny trzpień stalowy ryglujący bramę, Ościeżnica i obramowanie skrzydła są najczęściej aluminiowe, segmenty zaś wykonane z ogniowo ocynkowanej blachy, malowanej proszkowo lub powlekanej wyjątkowo odporną (także na uszkodzenia mechaniczne) powłoką typu woodgrain lub tzw. warstwą stucco (o strukturze lekko wypukłej). Segmenty mogą tworzyć stalowe, poziome profile trapezowe lub kasetony różnych kształtów. Można także wybrać segmenty profilowane, kasetonowe lub o dowolnie różnych wzorach (nawet na zamówienie indywidualne) z litego drewna: świerku skandynawskiego z naturalnymi sękami, sekwoi o gładkiej powierzchni lub choiny kanadyjskiej (odcienie od żółtoszarego do żółtobrązowego). Wszystkie rodzaje bram można zamówić w wersji jednościennej (wykończone tylko od zewnątrz) lub dwuściennej (wykończone obustronnie), ocieplonej (najczęściej warstwą pianki poliuretanowej) lub nieocieplonej. Rozwiązanie segmentowe zapewnia dobry współczynnik izolacyjności cieplnej, gdyż poszczególne segmenty szczelnie nasuwają się na siebie. Na rynku dostępne są bramy segmentowe z wbudowanymi drzwiami, umieszczonymi w środkowej jej części i otwierające się z reguły na zewnątrz.

  • Rolowane

    Wykonane są z profili aluminiowych lub dwuściennych stalowych, z wypełnieniem ocieplającym (pianka poliuretanowa). Podczas otwierania takiej bramy wąskie elementy poziome, z których jest wykonana nawijane są na wał umieszczony w kasecie pod sufitem garażu. Otwieranie i zamykanie sterowane jest elektrycznie, jednak w razie wyłączenia napięcia niezbędny jest również ręczny napęd awaryjny, czyli korbka. Wadą tego rodzaju bram jest ich dość słaba izolacyjność termiczna.

Niektórzy producenci zarówno do bram garażowych z wypełnieniem stalowym, jak i drewnianym oferują różnego rodzaju świetliki. Mogą one rozświetlić garaż na tyle, że nie będzie konieczne wstawianie do niego dodatkowego okna. Przeszklenia wykonywane są z tworzywa sztucznego, przezroczystego lub o strukturze kryształowej. Świetliki można też ozdobić szprosami o różnych wzorach.

Co na rynku

Firm produkujących bramy garażowe jest wiele. Wybierając konkretną bramę, warto wziąć pod uwagę nie tylko cenę samej bramy, ale także to, jakie usługi oferuje jej producent. Firmy mają zwykle przeszkolone ekipy, które pomogą w pomiarze garażu, doborze wymiarów bramy oraz ją zamontują. Warto sprawdzić, czy za te usługi trzeba dodatkowo zapłacić, czy są one wliczone w koszt bramy. Istotnym elementem jest też transport. Do przewiezienia bramy rolowanej nie potrzeba dużego samochodu, ale już z bramą uchylną może być problem. Warto, więc zapytać, czy firma oferuje transport i czy trzeba za niego zapłacić.

Nie należy zapominać o gwarancji, na jak długi okres jest udzielana i co można reklamować. W obecnych czasach naprawdę warto zwracać uwagę na wszelkie zapisy w umowie zawieranej z wykonawcą, gdyż możemy napotkać firmę nieuczciwą, która w razie kłopotów pozostawi nas bez pomocy.

Firmy, którym zależy na dobrej opinii, a takich na szczęście jest coraz więcej, będą miały wszystko przygotowane w formie pisemnej.

Data modyfikacji: 2010-02-11

Źródło: paxo.pl

Artykuł wyświetlono: 2521 razy

Szukaj w paxo.pl

Reklama