Ta strona może zapisywać pliki cookies na Twoim urządzeniu o ile pozwalają na to ustawienia Twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej o polityce cookies w paxo.pl.

Jaki napęd do naszej bramy

O montażu automatyki warto pomyśleć już na samym początku projektowania domu, ponieważ niezbędnym krokiem jest odpowiednie doprowadzenie instalacji elektrycznej. Powinniśmy w pierwszej kolejności zamontować gniazdo wtykowe w odległości do 50cm za automatem, podłączone do dwużyłowego przewodu przeznaczonego do instalacji o napięciu 230V. Instalację automatu zazwyczaj realizuje firma montująca bramę.

Uniwersalność i komfort przede wszystkim

Głównym powodem, dla którego instalujemy automatykę bramy garażowej jest wygoda. Estetyczne i dobrane do stylu oraz kolorystyki domu drzwi garażowe to jedna kwestia, druga zaś to komfort użytkowania, na którą wpływają odpowiednie parametry techniczne.

Wybierając napęd, warto pamiętać, że ważna jest jego uniwersalność. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że będzie on pasował do naszej bramy oraz, że decydując się na późniejszą jej zmianę, nie będziemy musieli wymieniać całej automatyki. Takie rozwiązania znajdziemy w ofertach producentów. Proponowane napędy pasują do bram segmentowych oraz uchylnych i różnią się od siebie jedynie parametrami pracy.

Dostępne na rynku napędy różnią się od siebie m.in. prędkością pracy. Wybór mieści się w granicach 140mm/s, aż do 260mm/s. Do największych bram poleca się napędy sile ciągu 800N. Technologia zastosowana w napędach sprawia, że mimo szybkości pracy i ciężaru konstrukcji, działanie mechanizmu jest ciche.

Istotnym elementem, znacznie podnoszącym komfort użytkowania bramy garażowej jest możliwość radiowego sterowania napędem, dzięki czemu bez potrzeby wysiadania z samochodu, możemy z łatwością otworzyć lub zamknąć bramę. Cały zautomatyzowany system zarządzany jest radiowo 4-kanałowym mini pilotem. W terenie zabudowanym ma on zasięg do 150m, natomiast w terenie niezabudowanym sięga nawet do 300m, co pozwala skutecznie skrócić czas oczekiwania na otwarcie bramy. Transmisja jest sygnalizowana za pomocą diody informacyjnej. Sygnał z wieloprzyciskowego nadajnika daje możliwość takiego zaprogramowania pilota, aby sterować nim nie tylko bramą garażową lub wjazdową, ale również systemem alarmowym, czy oświetleniem podjazdu.

Producenci automatyki do bram pomyśleli także o rozwiązaniu problemu braku zasilania. To awaryjne otwieranie bramy. Polega ono na wysprzęglaniu napędu nie tylko od wewnątrz, ale przede wszystkim z zewnątrz, dzięki czemu jesteśmy w stanie otworzyć drzwi i wjechać do garażu.

Bezpieczna droga do... garażu

Współczesne rozwiązania zastosowane w systemach automatyki garażowej określamy mianem inteligentnej elektroniki, która gwarantuje nam nie tylko komfort, ale bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że większość producentów napędów bardzo poważnie podchodzi do zabezpieczeń. W napędach instalowana jest automatyczna blokada przez samohamującą przekładnię napędu. Dzięki temu otwarcie bramy garażowej z zewnątrz przez niepowołane osoby jest prawie niemożliwe.

Warto też wybrać bramę, w których obsługa rygli jest dostępna przez automat. Dzięki temu rygle dodatkowo blokują wejście do garażu w pozycji zamkniętej, zwiększając ochronę przed włamaniem. System ryglowania jest zgodny z normą antywyważeniową WK2, która zapewnia bezpieczeństwo.

Równie ważne jest zabezpieczenie pilota sterującego automatyką, a dokładnie sposób kodowania sygnału, który wysyła. W przypadku braku odpowiedniego zabezpieczenia nic nie stoi na przeszkodzie, by potencjalny włamywacz nagrał wysyłany z pilota sygnał i posłużył się nim do otwarcia garażu. Dlatego wybierając automatykę warto zwrócić uwagę, co w tej kwestii proponuje nam producent. Wart uwagi jest np. czterokanałowy pilot działający na częstotliwości 433MHz, który używa dynamicznie zmiennego kodu Keeloq dzięki czemu, za każdym razem do sterowania bramą używana jest inna sekwencja. Liczba kombinacji w jakich może on wystąpić sięga kilku milionów, co sprawia, że użycie nagranego wcześniej kodu do otwarcia bramy jest niewykonalne. Dodatkowo, procedura wyboru kodu jest zabezpieczona algorytmem szyfrującym o 64-bitowym kluczu, praktycznie niemożliwym do złamania, nawet w przypadku przejęcia sygnału.

Kolejnym aspektem, na który powinniśmy zwrócić uwagę jest bezpieczeństwo osób przebywających w pobliżu garażu. Niektóre systemy oferują funkcję automatycznego rozpoznawania przeszkody. Sprawia to, że już przy najmniejszym oporze, brama cofa się. Nie musimy się więc martwić o bawiące się na podjeździe dzieci, biegające zwierzęta lub pozostawione sprzęty. Bezpieczeństwo użytkowania to także bezawaryjność, a ta jest niezwykle ważna zwłaszcza w naszpikowanych elektroniką systemach, gdzie jeden zepsuty detal może zaważyć na prawidłowej pracy całości. Zanim zdecydujemy się na napęd do bramy garażowej, powinniśmy sprawdzić wytrzymałość podstawowego elementu, jakim jest pasek zębaty. Może on stanowić najbardziej awaryjny element i to od niego w dużej mierze zależy hałas generowany przez bramę. Część systemów dostępnych na rynku wyposażona jest w paski o wysokiej odporności na zerwanie, niewymagające konserwacji i oliwienia. Zwrócenie na to uwagi przy zakupie może zaoszczędzić nam wielu problemów w przyszłości. Dodatkowo, większość napędów jest wyposażona w funkcję łagodnego zatrzymywania bramy - automat delikatnie rozpoczyna i kończy pracę. Pozwala to na otwieranie i zamykanie bramy bez niepotrzebnych szarpnięć, praca jest cicha i płynna. Warto zwrócić uwagę na napędy standardowo wyposażone w automatyczny system, który „uczy się” drogi - poprzez zaprogramowanie odległości dzielącej punkty zamknięcia i otwarcia bramy można wyeliminować wyłączniki krańcowe.

Gadżety dla wymagających

Zapewne niejednokrotnie zdarzyło się nam zapomnieć kluczy do domu i to samo dotyczy pilota. Na tę ewentualność proponowane są wyłączniki kluczykowe lub 3-kanałowa klawiatura kodowa, zamontowana na ścianie garażu, którą możemy otworzyć bramę bez pilota. Miłośnikom efektownych nowinek technicznych do gustu przypadnie natomiast czytnik linii papilarnych, który pozwoli zarządzać bramą jednym palcem. Dodatkowo, możemy wyposażyć nasz podjazd w zestaw fotokomórek, zatrzymujących pracę bramy, co poprawi bezpieczeństwo osób mogących znaleźć się w pobliżu.

Przykładowe ceny netto:

  • czterokanałowy pilot w wersji mini, częstotliwość 433MHz z dynamicznie zmiennym kodem – 59zł
  • napędy – 895 - 1250zł
  • dwukanałowy pilot w wersji mini, częstotliwość 433MHz z dynamicznie zmiennym kodem – 55zł
  • dwukanałowy odbiornik bezpotencjałowy w obudowie wodoszczelnej, 433MHz, 24V, 60 kodów – 215zł
  • dwukanałowy odbiornik bezpotencjałowy w obudowie wodoszczelnej, 433MHz, 230V, 60 kodów – 260zł
  • czytnik linii papilarnych – 2490zł
  • wyłącznik kluczykowy – 210zł
  • klawiatura kodowa – 640zł
  • fotokomórka – 260zł

Data modyfikacji: 2010-09-16

Źródło: e-instalacje.pl

Artykuł wyświetlono: 1040 razy

Szukaj w paxo.pl

Reklama